Keuzes maken - Change the Habit - training en coaching - Debby Geissler

Soms heb je van die dagen. Die dagen dat je heel veel wilt en dat bijna niets lukt. Op je werk, thuis, tijdens het sporten of waar dan ook. Je begint vol goede moed en binnen no time zakt de moed je al in je schoenen. Of juist het tegenovergestelde. Je blijft maar gaan en vergeet jezelf. Nieuwsflit: dat heb jij niet alleen hoor, dat heeft iedereen weleens. En dan? Wat doe je dan op dit moment? Het moment van JIJ tegen jezelf. Het moment dat je nergens zin in hebt, best wel gefrustreerd of hartstikke moe bent. Je moet keuzes maken. Volgens mij zijn er op deze momenten 3 mogelijkheden: het moet omdat het moet, het moet omdat je het wilt of het hoeft even lekker niet omdat je het niet wilt. En daar gaat deze blog vandaag over.

In het moment van JIJ tegen jezelf ben JIJ het die de keuzes moet maken. En dat is soms best ingewikkeld want je wilt deze momenten helemaal niet. Je wilt dat het leven altijd gaat zoals het moet gaan. Dat je 100% inzetbaar bent voor alles en iedereen. 100% nuttig op je werk, 100% nuttig thuis, 100% gezellig met vriendinnen en 100% fanatiek op de sportschool. Oooh en laten we niet vergeten dat alles ook nog eens 100% leuk moet zijn. Minimaal natuurlijk want 100% geweldig klinkt nog beter. En eigenlijk wil je natuurlijk nog iets meer, want wat is nou 100%?

Even zonder gekheid, HET HOEFT NIET. Kies op die momenten dat jij niet lekker in je vel zit welke van de volgende drie mogelijkheden het beste bij je past en geef je even over. Luister naar jezelf en naar je lichaam. En nog belangrijker: voel! Voel wat het beste voor jou is en doe iets minder op basis van je (logische) verstand.

Keuzes maken: het moet omdat het moet

Keuzes maken omdat het moet. Bepaalde dingen die moeten nou eenmaal. En werken is er daar één van. Werken hoort voor de meesten van ons bij ons dagelijkse leven. En natuurlijk is het niet zo dat je bij elke scheet die je dwars hebt zitten (sorry voor mijn woorden) maar thuis moet blijven van je werk.  Tenzij je je echt ziek voelt natuurlijk. Je best doen op je werk is ook gewenst. Of eigenlijk een soort van noodzakelijk. Maar wat is je best doen?. Het is echt niet erg als je een keer een dag op 80% functioneert in plaats van op 100%. Want ook met 80% kun je nog je best doen. Of als je eens een tijdje 100% functioneert omdat je “normaal” altijd 150% functioneert en eigenlijk iets/veel te hard loopt.

En dan nog wat. Je gelooft het misschien niet maar ook je collega’s zijn weleens in gevecht met zichzelf. Die zijn ook weleens niet topfit mentaal of fysiek. En zij waarderen het zeker weten als je aangeeft dat het even niet lekker loopt en je daardoor iets minder hard loopt dan normaal. En als je ook collega’s hebt die dat niet doen, dan is dat hun probleem en niet jouw probleem. Dingen uitspreken en delen is onderdeel van jouw persoonlijke ontwikkeling, maar ook van de ontwikkeling van het team waar je in werkt.

Wees trots op jezelf en wees niet te streng voor jezelf. Je kunt niet meer dan je best doen. Maar wat moet dat moet.

Keuzes maken: het moet omdat je het wilt

Je bent de hele week aan het werk, verantwoordelijk voor het huishouden, je wilt 3x per week sporten en dan heb je nog afgesproken met vrienden. Ooh en laten we die 2 verjaardagen natuurlijk niet vergeten. Herkenbaar? Er zijn van die mensen (lees: mensen zoals ik) die altijd alles willen omdat ze niemand, en vooral ook zichzelf niet, willen teleurstellen. Herkenbaar? Dat dacht ik al! Ook in deze situatie is het volgens mij weer van belang dat je lief bent voor jezelf. Hier gaat het om keuzes maken omdat je het wilt.

Bedenk jezelf wat echt moet en wat eventueel overgeslagen kan worden. En wees dan af en toe ook een beetje gezond egoïstisch. Moet jij echt naar die 2 verjaardagen toe? En heb je daar zin aan? Of zijn het verjaardagen van mensen die het helemaal niet erg vinden als je een ander keertje langskomt. Of  niet langskomt. En moet je echt 3x per week sporten? Tuurlijk je wilt fit zijn en sporten is belangrijk om fit te worden en te blijven en jezelf te ontspannen. Maar als je je hele weekprogramma samen ziet ben je dan niet te streng voor jezelf? Twee keer heel fanatiek sporten en de derde avond lekker bankhangen is ook goed hoor!

Fit zijn bestaat uit mentaal fit en fysiek fit zijn. En die twee moeten ook in balans zijn. Ken jij jezelf goed genoeg om die balans te houden?

Keuzes maken: het hoeft even niet

En als laatste kun je ook keuzes maken omdat het even niet hoeft. Dit is soms de beste! Even lekker niet sporten. En even lekker niet afspreken met iedereen die je nog wilt/moet zien. Even niet naar die verjaardag. En even lekker niet schoonmaken in je huis. Dat komt volgende week wel weer. Het is tijd voor pauze. Tijd voor jezelf en doen waar JIJ zin aan hebt. Bijvoorbeeld met een dekentje op de bank hangen. Netflix aan en even lekker nergens aan denken. Te moe? Doe dan lekker een uurtje je ogen dicht. Doe gewoon eens waar je echt zin aan hebt. Voel eens waar jouw lichaam echt behoefte aan heeft. Luister eens een paar dagen naar jezelf, voel hoe je je echt voelt en stop met jezelf voorbij te rennen. Gun het jezelf en je zult zien dat je ervan opknapt!

JIJ tegen jezelf. Jouw gevecht, jouw wedstrijd en jouw keuze.

Hoe pak jij dat aan? Kun je dat alleen of heb je hulp nodig? Voor meer informatie kun je contact met mij opnemen. Ik help je graag.

Comments are closed.