Wie ben ik en hoe zie jij mij? Dat is eigenlijk kort samengevat waar het bij personal branding om draait. Een paar weken geleden volgde ik online een cursus personal branding en de informatie die ik daar uit heb gehaald wil ik graag met jullie delen. Personal branding is jouw persoonlijke set van normen en waarden. Ook de manier waarop jij je gedachten, gevoelens en meningen deelt in gesprekken, mails en op social media is onderdeel van jouw personal branding. Het is wie jij bent en een goede personal branding kan invloed uitoefenen op hoe mensen jou zien en welke indruk mensen van jou krijgen.
Vijf items die onderdeel zijn van een sterke personal branding
Invloed uitoefenen op hoe anderen jou zien en welke indruk anderen van jou krijgen is mogelijk door jezelf bezig te houden personal branding. Daarbij zijn de volgende items van belang:
- Authenticiteit
In het kort: blijf dicht bij jezelf want dat maakt jou authentiek en dat kost veel minder energie dan als je je anders voordoet dan je bent - Persoonlijke normen en waarden
Denk hierbij aan: je opvoeding en de cultuur waarin jij je bevindt. Deze vormen jouw normen en waarden en zijn onderdeel van jouw personal branding - Talent(en)
Een talent is iets wat jou van nature makkelijk afgaat, waar jij plezier in hebt en wat jou uniek maakt. Als jij weet wat jouw talent is dan kun je dat talent inzetten voor jouw personal branding - Consistentie
Wat jij doet is een reflectie van wie jij bent. En dit moet consistent zijn voor jouw personal branding zodat mensen weten wie jij bent en waar jij goed in bent - Zichtbaarheid
Laat zien dat jij bestaat. Mensen moeten jou weten te vinden als ze iemand nodig hebben met een bepaald talent
Mijn personal branding
Om inzicht te krijgen in wie jij bent en hoe jij wilt dat jouw omgeving jou ziet zou je bijvoorbeeld een persoonlijke SWOT-analyse kunnen opstellen. Met een persoonlijke SWOT-analyse breng jij je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigen in kaart.
Een voorbeeld van mijn persoonlijke SWOT analyse:
Sterktes: projectmanagement, coachen, trainen, leider, veranderaar, eerlijk, direct, dwarsdenker, oprecht en energiek
Zwaktes: te snel, onzeker, sarcastisch, ongeduldig, veeleisend en soms besluiteloos
Kansen: project management, verander management, doorgroeimogelijkheden en juridische achtergrond
Bedreigingen: kostwinner zijn, geen geld om te investeren, vast contract en angst om los te laten
En voor alle duidelijkheid. Wil je een SWOT-analyse maken neem daar dan rustig de tijd voor. Ik ben zelf een paar keer bezig geweest met mijn persoonlijke SWOT-analyse. En dat is naar mijn mening ook noodzakelijk omdat je jezelf dan de tijd en ruimte geeft om over jezelf na te denken.
Wat je naast een persoonlijke SWOT-analyse ook kunt doen is jezelf de vraag stellen: Wat is het dat mij onderscheidt van anderen? In deze vraag is het woord anderen heel belangrijk omdat personal branding gericht is op hoe andere mensen jou zien.
Waarom personal branding?
Personal branding kan jou ondersteunen bij jouw ambities en het behalen van jouw doelen. Als jij weet wie jij bent en hoe jij wilt dat andere mensen jou zien kun je jezelf professioneel in de markt zetten. Dat kan zijn op je school, je werk, in je team of tijdens een sollicitatiegesprek maar bijvoorbeeld ook als startende ondernemer. Personal branding kan jouw marktwaarde vergroten en is van invloed op het carrièrepad dat jij bewandelt. Kortom: personal branding is voor iedereen van belang. Dus denk maar eens na over de volgende vragen:
- Wat maakt jou uniek?
- Welke talenten heb jij?
- Waar weten mensen jou voor te vinden?
- Waar wil ik over vijf jaar staan?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook moeilijk vind om deze vier vragen te beantwoorden. Maar ik vind het aan de andere kant ook wel weer fijn om te doen omdat ik merk dat het opschrijven en uitspreken van mijn personal branding zorgt voor structuur en vervolgstappen.
Ik heb talent en nu?
Een talent is dus geen garantie voor succes. Hoe vaak zie je wel talentvolle sporters die de top niet, of misschien zelfs net niet halen. Talent zou je kunnen zien als een werkwoord want je moet er iets mee doen. Wist jij dat we maar 15% van onze talenten gebruiken? Heftig toch! Maar goed als je een talent hebt moet je er dus mee aan de slag. Je moet je talent omvormen tot een sterkte, je weet wel de sterkte in je persoonlijke SWOT-analyse. En weer heb ik een aantal vragen voor jou:
- Wanneer ben jij op je best?
- Welke voldoening ervaar jij als je op je best bent?
- Waar ben jij een expert in?
- Welke vaardigheden heb jij nodig om je talenten verder te ontwikkelen?
Door je talenten in kaart te brengen zul je ook inzicht krijgen in je tekortkomingen. Dat is heel logisch want het is vaak veel makkelijker om in kaart te brengen waar je niet goed in bent dan waar je wel goed in bent. Of wat je ontwikkelpunten zijn. Koppel deze dan ook vooral aan elkaar en buig ze om op een positieve manier. Dan kun je namelijk aan de slag met je talenten, ontwikkelpunten en mindset en kun je de beste versie van jezelf worden. En dat is jouw sleutel tot een succesvolle personal branding!
Jouw mindset
Nu je in kaart heb gebracht wie jij bent en hoe jij wilt dat anderen jou zien wil je natuurlijk ook graag verder met de beste versie van jezelf worden. Daarvoor zijn drie basisbehoeften van belang:
- Autonomie:
Jij bepaalt jouw richting en wie jij wilt zijn - Competentie:
Door ontwikkeling kun jij meer autonomie pakken bij het bepalen van jouw richting en wie jij wilt zijn - Verbondenheid:
Door jouw richting te bepalen en je te ontwikkelen kun jij jezelf koppelen aan een doelgroep zoals je studiegenoten op school, je collega’s in je team of tijdens een sollicitatiegesprek maar bijvoorbeeld ook als startende ondernemer.
Het klinkt allemaal best wel eenvoudig maar dat is het natuurlijk niet altijd. Laat ik heel duidelijk en eerlijk zijn: een verandering treedt pas op als je bereid bent om je denkwijze te veranderen. Dat geldt ook voor personal branding. Pas als jij besluit dat jij kritisch wilt gaan kijken naar jouw personal branding kun jij iets doen met jouw opvattingen, overtuigingen, aannames, talenten en tekortkomingen. Jouw manier van denken is hartstikke belangrijk en van belang voor het bepalen van jouw levensloop. Daarom nog één laatste opdracht:
Doe je ogen dicht en beschrijf jouw toekomst over de komende vijf jaar in de volgende stappen:
- Jaar 5: ik heb het bereikt want..
- Jaar 4: ik sta hier en..
- Jaar 3: ik ben nu hier en dat ziet er zo uit..
- Jaar 2: ik ben hier aangekomen en..
- Jaar 1: ik begin hier..
Ik ben heel benieuwd of jij iets kunt met de info over personal branding in deze blog. Laat je het mij weten? Mocht je vragen hebben dan kun je contact met mij opnemen. Ik help je graag!