nooit-meer-te-druk

Nooit meer te druk! Als dat toch even kon.. Een tijdje geleden heb ik het werkboek Nooit meer te druk van Tony Crabbe gelezen en doorgewerkt. En ik was zo aangenaam verrast door de praktische inslag van dit boek dat ik de highlights graag met jullie wil delen. Het boek is opgezet als werkboek om je te helpen afkicken van drukte en door te veranderen met behulp van een systeem.

Klaar voor de start

Waarom afkicken? is de eerste vraag die gesteld wordt. En mijn antwoord: ik wil meer leven in het moment, minder moe zijn en meer energie hebben, meer genieten van de leuke dingen, meer in balans zijn en minder stress hebben. En nog een belangrijke: als ik dit doe wil ik geen schuldgevoel hebben. Schuldgevoel? Ja, dat heb ik nog weleens omdat ik snel denk dat ik andere mensen tekort doe.

Dagboek bijhouden

De eerste tip in het boek is dat als je iets wilt veranderen het slim is om een (dag)boek bij te houden. Dit dagboek kan je inzicht geven in je dagelijkse drukte/stress patronen. Om af te kicken van drukte zou je (dagelijks) de volgende vragen kunnen beantwoorden:

  • Wat ging goed en wat kan beter?
  • Wat heb ik over mezelf geleerd?
  • Wat zijn mijn actiepunten voor de komende tijd?
  • Wie zit er in mijn supportersteam?

Beoordeel zelf hoe vaak je deze vragen wilt beantwoorden want dat is vaak afhankelijk van wat je veranderen wilt. En neem ook vooral de tijd om een nieuw patroon aan te leren. Veranderingen kosten tijd en moeten een gewoonte worden zodat er een nieuw patroon ontstaat.

Inzicht in je gedrag

De tweede tip is dat je inzicht moet krijgen in welk gedrag je precies wilt veranderen en hoe je dat wilt gaan doen. Verandering heeft te maken met doorzetten. Zorg er daarom altijd voor dat je weet wat je volgende stap wordt. Om inzicht te krijgen in je veranderingsproces zijn de volgende vragen geschikt:

  • Wat wil ik?
  • Waar en wanneer ga ik dat doen?
  • Wat kan ik veranderen aan mijn omgeving?
  • Wat is mijn volgende stap?
  • Waar en hoe houd ik mijn vorderingen bij?

Je gedrag wordt voor een groot deel bepaald door je omgeving. Dus het helpt je om te veranderen als je je omgeving aanpast. Als je af wilt kicken van drukte kun je bijvoorbeeld zorgen voor een rustigere werkplek. Op deze manier ondersteunt je omgeving de verandering.

Een nieuw begin om nooit meer te druk te zijn

Als je weet wat je wilt veranderen om af te kicken van drukte heb je ook een “omdat”. En omdat maakt dingen redelijk.  “Ik wil minder telefoontjes aannemen omdat ik daar teveel stress van heb” klinkt beter dan “ik wil minder telefoontjes aannemen”. Wat is jouw omdat?

Een aantal tips in deze fase:

  • Geef jezelf een uitknop
  • Accepteer ook vooral dat je nooit meer alles in de hand kunt hebben en dat je te weinig tijd hebt om alles te kunnen doen.
  • Wees je ervan bewust dat je het te druk hebt
  • Stel een positief doel: niet minder druk zijn maar meer vrije tijd hebben

Hernieuwde focus

Stel je voor dat het 2040 is en je terug kunt reizen in de tijd en je je jongere ik 3 adviezen mag geven. Wat zou je dan adviseren over waar je meer tijd en aandacht aan zou moeten besteden?

Een volgende tip in het boek is om je doelen helder te krijgen. Begin met 20 doelen op papier te zetten. De 20 belangrijkste doelen in het leven. En kijk daarna welke 5 de allerbelangrijkste zijn. Als laatste kijk je hoe je je kunt focussen op de 5 belangrijkste doelen zonder dat de andere 15 doelen je afleiden. Mijn 5 allerbelangrijkste levensdoelen: 1. Gelukkig zijn en blijven, 2. Mensen helpen, 3. Een mooi mens zijn, 4. Voor mezelf beginnen en 5. De wereld zien.

Denk ook eens na over je kernwaarden. Wat zijn jouw innerlijke waarden die jij belangrijk vindt en die jouw focus of kompas zijn in je leven? Voor mij is dat 1. Energie, 2. Voldoening en 3. Verschil maken.

Impact maken

Waar je ook over na kunt denken is succes. Succes is als we houden van ons werk, ons leven en onze dierbaren. We zijn succesvol als de reden waarom we ons inspannen voor ons werk en de reden waarom we proberen steeds beter te worden is dat we houden van onze bezigheden. En als we succesvol zijn kunnen we impact maken.

Je kunt pas impact maken als mensen weten wie jij bent. Eigenlijk ben jij dus gewoon jouw eigen merk. Denk daaraan als je in gesprek gaat met mensen. Zeg bijvoorbeeld niet dat je druk bent want met druk zijn spring je niet in het oog, blijf je niet bij en kun je je niet onderscheiden. Wat of wie ben jij dan wel? Ik bijvoorbeeld ben Debby en mijn merk, mijn ik dus, bevat de eigenschappen: enthousiast, energiek, veranderaar, motiverend, verhelderend en gever.

Hernieuwde aandacht

Dit gedeelte van het boek gaat over hoe je je het beste kunt focussen. De volgende 4 vragen kunnen jouw daarbij op weg helpen:

  1. Hoe kan ik mijn aandacht beter richten op de dingen die echt belangrijk zijn?
  2. Hoe kan ik me langer en dieper concentreren?
  3. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder schakel?
  4. Hoe kan ik mijn aandacht weer op peil krijgen?

Hoe ben ik nooit meer te druk?

Door het hoofdstuk heen komen de volgende punten naar voren als antwoord op bovenstaande vragen:

  • Stel elke ochtend prioriteiten
  • Doe datgene waar je geen zin aan hebt als eerste
  • Maak afspraken met jezelf
  • Bedenk projecten met jezelf en zorg dat je deze projecten kunt afvinken
  • Zoek een buddy
  • Evalueer elke dag en kijk vooruit
  • Zoek de flow en stel haalbare doelen
  • Maak een dagelijks werkrooster (ochtend – moeilijke taak, middag – overleg/mails)
  • Ga niet multitasken maar doe 1 ding tegelijk
  • Haal dingen uit je hoofd (bijv met behulp van een prikbord of een whiteboard)
  • Maak een verzamelplek voor al je gedachten waar je ooit nog iets mee wilt doen
  • Sluit dingen af
  • Maak een plan van aanpak
  • Plan een piekerkwartier
  • Werk doelgericht
  • Krijg inzicht in je afleiding
  • Zet jezelf elke dag even uit om te kunnen herstellen

Dit zijn heel veel punten waar je de punten die bij jou passen uit kunt halen. Alles toepassen is geen optie want dan wordt je nog drukker. Dus kijk welke punten je aanspreken en ga daar iets mee doen.

Nieuwe prioriteiten

Om het minder druk te hebben moet je keuzes maken. Deze keuzes moet je zelf maken. Je hebt zelf de keus om te onderhandelen of om nee te zeggen. Dat is een belangrijk punt dat tegelijkertijd voor veel mensen ook een heel eng punt is. Met deze tips kun jij beter prioriteiten stellen:

  • Welke activiteit verdient de meeste aandacht?
  • Wees je bewust van wat je opoffert
  • Maak heldere, vaste en wederzijdse duidelijke afspraken en leg uit waarom
  • Leer nee te zeggen op een bedachtzame en oprechte manier en denk eraan “Er is maar weinig wat je niet kunt zeggen, het gaat er vooral om hoe je het zegt”.

Om nieuwe prioriteiten te kunnen stellen zal je af en toe onderhandelen moeten. Denk er dan aan dat je geen eisen stelt maar je behoeften aangeeft. Wat heb jij nodig en waarom? Als jij kunt uitleggen waarom jij welke prioriteiten stelt dan zal je zien dat er vaak begrip voor je keuze is.

Hernieuwde verbondenheid

Bij alles wat je doet heb je mensen en dingen om je heen. En de mensen en dingen om je heen die jou echt gelukkig maken, dat is waar alles om draait. Die zijn essentieel voor ons geluk en onze gezondheid. En juist die mensen en dingen geven we minder aandacht als we te druk zijn. Daarom is afkicken van drukte zo belangrijk. Wist jij bijvoorbeeld dat:

  • Drukte onze geest kalmeert en verdooft;
  • Steun geven gelukkiger maakt dan steun krijgen;
  • We beter af zijn als we focussen op een kleiner aantal mensen met wie we de relatie verdiepen dan als we focussen op grote groepen met wie we oppervlakkige contacten onderhouden;
  • Geven goed voor je is: het maakt je gezonder, gelukkiger en stressbestendig .

Als je dat niet wist dan weet je het nu. En dan is de volgende stap dus aandacht besteden aan de mensen en dingen die jou gelukkig maken. Hoe? Ten eerste: relaties met de mensen om je heen bestaan uit 2 dingen: samen zijn en samen dingen doen. Hoe doe je dat?

Samen zijn en samen dingen doen en nooit meer te druk

  • Telefoon uit en uit het zicht als je samen bent en samen dingen doet;
  • Social media vrije tijd als je samen bent en samen dingen doet;
  • Telefoon weg bij een goed gesprek om te laten zien wat prioriteit heeft;
  • Bewust ervoor kiezen om samen te zijn zonder afleiding;
  • Vier samen de goede momenten want de manier waarop je goed nieuws viert is belangrijker dan de manier waarop je ruzie maakt;
  • Focus op positieve dingen: noem elke avond 3 dingen op die goed gingen en waar je blij mee bent;
  • Maak een to-don’t list.

Stel elkaar bijvoorbeeld ook eens andere vragen dan de standaard “Hoe was je dag?” vraag. Vraag eens welke 3 dingen er goed gingen vandaag of wat de 3 leukste dingen vandaag waren. Dan krijg je hele andere gesprekken met de mensen die je liefhebt om je heen.

Nieuwe inzichten

Dit is het laatste hoofdstuk van dit boek waarin het gaat om waarom veranderen zo moeilijk is. Waarom lukt het niet zo snel om nee te zeggen tegen drukte? Dit wordt beschreven aan de hand van 5 drukte magneten. Er zijn 5 drukte magneten in ons leven:

  1. Perfectionisme
    Wake up call: niemand is perfect, dus doe het nu maar gewoon, sta je werk maar af en wordt maar minder druk!
  2. Pleasen
    Wake up call: je mag echt NEE zeggen hoor, dan krijg je het snel minder druk!
  3. Preventie
    Wake up call: je kunt niet alles voorkomen, dus kies maar gewoon voor minder drukte!
  4. Plezier najagen
    Wake up call: zijn alle feestjes en afspraken nou echt zo nodig of kun je er af en toe eentje overslaan, dat kan echt wel hoor!
  5. Uitstelgedrag
    Wake up call: uitstellen is het grootste excuus voor drukte en een teken dat je niet goed bent in het stellen van prioriteiten!

Mislukt, wat nou nooit meer te druk!

Natuurlijk lukt veranderen niet altijd direct. Soms faal of misluk je. En dan? Dan kun je er op drie manieren mee omgaan:

  1. Wat heb ik ervan geleerd? [herwaarderen]
  2. Ik ben niet perfect [aanvaarden]
  3. Hoe haalde ik het in mijn hoofd? [humor]

Nou dit was mijn review van het werkboek Nooit meer te druk! van Tony Crabbe. Het is een lange review geworden omdat ik het gewoon een super interessant en bruikbaar boek vind. Van mijzelf weet ik dat ik van nature al heel georganiseerd ben en dat ik heel goed kan plannen. Maar onderscheid maken tussen wat super belangrijk is en wat minder belangrijk is vind ik soms nog wel moeilijk. Dus mijn conclusie: dit werkboek is voor iedereen bruikbaar.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit boek ergens in mei 2017 al gelezen heb en dat ik niet eerder de tijd heb genomen om de review te schrijven. Het excuus dat ik te druk was geldt volgens Tony Crabbe niet meer dus houden we het er maar op dat ik andere prioriteiten heb gesteld.

Denk jij na het lezen van deze lange blog: dit is iets voor mij, maar daar heb ik hulp bij nodig. Neem dan contact met mij op. Ik coach je met alle plezier naar een leven met minder drukte en stress en meer tijd om te genieten.

Comments are closed.