netwerken-naamsbekendheid

Klanten! of nog beter: hoe krijg ik klanten? Dat was de titel van mijn vorige blog. In deze blog gaf ik tips voor startende ondernemers aan de hand van een e-book dat ik heb gelezen. En een vraag die ik kreeg op LinkedIn was: wat heb jij dan zelf met die tips gedaan? En dat is een hele goede vraag. Het is toch tijd om weer even terug te blikken op de afgelopen periode en daar past het antwoord op die vraag heel goed bij. Dus vandaag een nieuwe blog met als titel: Netwerken en naamsbekendheid.

Netwerken

Netwerken en naamsbekendheid stond en staan hoog op mijn lijstje. En dat heb ik de afgelopen tijd dan ook veel gedaan. Ik heb leuke, interessante en inspirerende gesprekken gevoerd met voor mij bekende en onbekende mensen om te kijken of zij iets voor mij kunnen betekenen. Dat komt dus voort uit mijn vorige blog: netwerken is niet kijken voor wie ik wat kan betekenen maar kijken wie wat voor mij kan betekenen. Omdenken dus. Ik kan mij hier wel in vinden. Op deze manier ga je ook anders een gesprek in dan als je je bedrijf, productie of dienst aan de man (of vrouw) wilt brengen. En laten we eerlijk zijn, het is toch ook veel leuker als mensen via via bij jou terecht komen omdat andere mensen jou hebben aanbevolen.

Netwerken in Losser

Zo had ik bijvoorbeeld een gesprek met Marlous de Leeuw van Marlous de Leeuw fotografie. Zij komt net als ik uit Losser en we hebben dan ook een ontzettend nuttige middag gehad op het terras van Restaurant De Oude Apotheek in Losser. Marlous is ook een startende ondernemer en we hadden heel veel gemeen in de zin van onze uitdagingen en onzekerheden als ondernemer. We zijn beiden op zoek naar manieren om ons bedrijf vorm te geven en meer naamsbekendheid te krijgen en we hebben daarnaast ook allebei nog een baan in loondienst. Hartstikke leuk om met elkaar te sparren en ideeën uit te wisselen. Ik weet zeker dat Marlous in de toekomst nog iets voor mij kan betekenen en ik hoop dat dit andersom ook het geval is. Leuk!

Netwerken in Enschede

Via LinkedIn ben ik ik contact gekomen met Ahmet Ulusoy. Ahmet is een student aan Saxion Hogeschool Enschede en gaat de strijd aan tegen stress en burn-out problemen bij studenten. Een geweldig initiatief! Het percentage studenten met stress en burn-out problemen is enorm hoog en het is dan ook goed dat hier meer aandacht voor komt. Ik wil daar graag mijn bijdrage aan leveren omdat studenten (en starters) met stress en burn-out problemen de doelgroep zijn van Change the Habit. Ook zorgt mijn bijdrage aan het initiatief van Ahmet voor meer netwerken en naamsbekendheid van Change the Habit. En dat is op dit moment heel belangrijk voor mij om te kunnen groeien als bedrijf.

Naamsbekendheid

Mijn focus ligt op dit moment dan ook op het vergroten van de naamsbekendheid van Change the Habit als bedrijf en van mij als coach/trainer. Ik merk dat ik dit moeilijk en spannend vind. Het is een echte uitdaging! Want netwerken en naamsbekendheid en zichtbaar worden en zijn zorgt voor meer kwetsbaarheid. Dan mogen en kunnen mensen dus een mening over je hebben. En jezelf kwetsbaar opstellen is toch een dingetje, helemaal als je Debby Geissler heet. Maar goed als ik in de toekomst volledig met Change the Habit verder wil dan zal ik toch kwetsbaar moeten durven zijn. Ontwikkelpuntje!

En daarnaast is zichtbaar zijn geen garantie voor succes. Want dan nog moeten de opdrachten binnengehaald worden. En dat is dan weer een andere uitdaging. Ik coach en train veel op dit moment maar dat is vooral nog in loondienst. Hartstikke leuk en goed voor mijn ontwikkeling maar ik wil in de toekomst toch ook echt gaan coachen en trainen via Change the Habit. In de toekomst betekent wel in de komende jaren. Dus het heeft geen haast en hoeft niet sneller dan snel maar ik wil hier dus wel mijn tijd in investeren. Ik zie het netwerken en naamsbekendheid krijgen als werken aan mijn bedrijf in plaats van in mijn bedrijf.

Groeien als ondernemer

Het netwerken en naamsbekendheid krijgen heb ik jullie trouwens ook voor nodig. Al mijn lieve vrienden, familie, volgers, (vage) bekenden en ga zo maar door. Zijn jullie je daarvan bewust? Ik begrijp best wel dat je geen zin hebt om al mijn posts te liken of om erop te reageren. En dat je al mijn quotes en vragen en posts op Instagram en Facebook niet altijd interessant vindt. Ik heb daar zelf ook niet altijd zin in en ik vind zelf ook absoluut niet alles interessant. Maar besef je wel dat jij kunt helpen om ondernemers zoals mij te laten groeien als je hun posts liket of deelt of erop reageert.

Klinkt best vreemd dit of niet? Als een soort van smeekbede. Maar ik probeer heel bewust andere ondernemers te ondersteunen door hun posts te liken of door erop te reageren. Ik vind het echt geweldig als ik een kleine ondernemer zie groeien. Wij zijn met zijn allen verantwoordelijk voor wat er voorbij komt op social media. En wij zijn dus ook met zijn allen verantwoordelijk voor het laten groeien van startende ondernemers op social media. Ondersteun jij mij? Dat zou ik super leuk vinden! En ben je van mening dat ik mijn social media anders zou moeten aanpakken laat mij dat dan vooral ook weten. Alle tips, trucs en ideeën zijn welkom.

Toekomstplannen in loondienst

Naast Ahmet en Marlous heb ik ook veel gesprekken gehad op mijn werk. Formele en informele gesprekken over mijn toekomst. Super spannend maar ook super leerzaam. Ik merk dat het belangrijk is dat je van tijd tot tijd gesprekken hebt met mensen waarbij je jezelf moet aanprijzen of omschrijven. Dat vergt voorbereiding en zelfkennis. Of dit nou sollicitatiegesprekken of informerende gesprekken zijn, dat maakt niet uit. Dit soort gesprekken zorgen ervoor dat je uit je comfortzone stapt. Om mijzelf goed voor te bereiden op deze gesprekken heb ik een online training personal branding gevolgd. De blog over deze online training komt binnenkort online want dit is echt voor iedereen een super interessant onderwerp.

Persoonlijke ontwikkeling

Verder weten jullie natuurlijk al dat ik iets minder ben gaan werken. Ik werk nu 34 uur per week in loondienst en gebruik de vrijdag en het weekend voor Change the Habit. Dat werkt als ik rustig blijf en niet alles tegelijk wil. Dus dat ga ik dan ook doen de komende tijd en dat blijf ik dan ook de komende jaren volhouden. Ik wil namelijk nog een tijd in loondienst blijven werken om mij verder te ontwikkelen als persoon/manager/trainer/coach. Daarover heb ik in de afgelopen weken een aantal gesprekken gehad en ik hoop dat ik jullie op korte termijn hier meer over kan vertellen.

Deze week ga ik een paar dagen op vakantie en daarna ga ik een plan maken voor Change the Habit voor kwartaal 3 en 4. Een plan zorgt bij mij voor structuur en een stok achter de deur. Ook zorgt dit ervoor dat ik juni kan gebruiken om verder te schrijven aan mijn boek. Boek? Ja, ik schrijf momenteel een boek over mijn grenzeloos verliefd avontuur. Omdat ik nog een aantal dingen moet verwerken en omdat ik op papier wil zetten hoe het echt ging. Mijn blogs maar dan net iets anders dus. Ik wil/moet daar echt even tijd voor maken zodat ik dat hoofdstuk binnenkort kan afsluiten.

Hoe krijg ik klanten – de tips?

Wat ik zelf met de tips heb gedaan uit mijn vorige blog over het e-book Het geheim van € 100.000 per jaar is kijken hoe ik deze tips kan inzetten voor Change the Habit. Zo ben ik na het lezen van dit e-book ervan overtuigd geraakt dat ik programma’s wil gaan maken en workshops wil gaan aanbieden aan bedrijven en particulieren. Waar ik nog steeds moeite mee heb is het bepalen van mijn doelgroep. Zo wil ik:

  1. Jongeren en studenten ondersteunen in hun timemanagement door hun om te leren gaan met stress.
  2. Startende young professionals ondersteunen in hun timemanagement door hun om te leren gaan met stress tijdens hun eerste echte baan.
  3. Teams coachen en ondersteunen door ze inzicht te geven in elkaar zodat de samenwerking verbeterd kan worden.
  4. Startende ondernemers ondersteunen bij hun ontwikkelingen op weg naar een goedlopend bedrijf.

Ik denk dat 1 tot en met 3 goed te combineren zijn samen tot één doelgroep en dat op die drie mijn focus moet liggen voor de komende tijd. Mijn doelgroep en mijn specialisme heb ik dus in kaart gebracht. Nu moet ik aan de slag met het uitwerken van mijn programma’s. Een leuke uitdaging waar ik veel zin aan heb en waar ik de komende maanden voor wil gebruiken.

Binnenkort zal ik mijn plan voor kwartaal 3 en 4 met jullie delen.

Wordt vervolgd dus. Heb je vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van deze blog neem dan contact met mij op. Dat mag natuurlijk ook als jij denkt dat jij iets voor mij kunt betekenen.

Comments are closed.