Change the Habit - Debby Geissler

Een eigen bedrijf beginnen is soms best ingewikkeld. Helemaal als je geen kant en klaar product zoals bijvoorbeeld kaas of brood of fruit aanbiedt. Dan moet je af en toe op zoek naar tips & trucs en tools om stappen te maken. Zo kwam ik voor Change the Habit terecht bij het E-book “Het geheim van € 100.000 per jaar” van Laura Babeliowsky. Natuurlijk klinkt € 100.000 per jaar verdienen al heel goed. Maar de inhoud van dit boek is op zoveel meer dan alleen op geld gebaseerd. Dus vandaar dat ik mijn highlights uit het e-book met jullie deel. Een win-win situatie toch. Kunnen we lekker samen groeien!

Vraag en aanbod

Een ondernemer is iemand die een probleem van een klant helpt op te lossen en daarmee winst genereert

Hoe doe je dat? Volgens Laura door van je aanbod (dienst) een product te maken. Dit is voordeliger voor jou en aantrekkelijk voor je klanten. Je verkoopt hierdoor niet jezelf als ZZP-er maar je verkoopt een oplossing voor een vraagstuk. Jouw klanten kopen dan de waarde van een oplossing in plaats van dat ze jou kopen.

En nu concreet? Geef je aanbod een naam en doe een belofte. Bepaal een vaste prijs en ontwikkel routine. Ga voor standaardisatie en zorg voor schaalbaarheid. Op deze manier kun je meerdere mensen tegelijk helpen. Dit is financieel aantrekkelijker maar ook aantrekkelijker voor wat betreft je tijdsinvestering.

Specialisme

Het algemene is saai en het specifieke wekt interesse en gretigheid

Wat bedoel je? Wordt zichtbaar in jouw specialisme of expertise. En zet dit om in een product of dienst. Vraag daarnaast een goede prijs voor je dienst en stap af van het uurtje factuurtje. Bedenk je van tevoren wat jij op jaarbasis wilt/moet verdienen, bereken dit terug naar je aanbod en ga dan kijken op welke manier jij jezelf in de markt kunt zetten. Waarom een specialisme? Omdat mensen vaak geen vertrouwen hebben in iemand die alles kan.

Concreet? Focus je op een specifieke of speciale doelgroep, schrijf een boek, spreek op congressen of organiseer zelf een event. Begeleid groepen in plaats van alleen individuen en kijk of je incompany trajecten kunt aanbieden. Is dat teveel? Zorg dan voor een assistent. Het klinkt ambitieus maar ik houd er wel van! In mijn vorige blogs heb ik al stappen gemaakt voor wat betreft het bepalen van mijn doelgroep. Wie weet heb jij daar wat aan.

Volgens Laura Babeliowsky hebben veel mensen moeite met het kiezen van hun specialisme. Dat is voor mij in ieder geval heel herkenbaar. Maar Laura schrijft hierover het volgende: Als je weet wat jouw specialisme is kun je bezig met jouw marketing. Dan weet je wat er in jouw nieuwsbrief moet staan en wat je op je website moet schrijven. Ook zorgt een specialisme voor een expertstatus. En dat komt van pas tijdens het netwerken. Want tijdens het netwerken hebben mensen geen interesse in jou, ze hebben interesse in zichzelf. Mensen willen weten wat jij voor hun kunt betekenen. Klinkt logisch toch? Dus wat is jouw specialisme?

Vind je het toch nog moeilijk om jouw specialisme in kaart te brengen? Onthoud dan de volgende woorden: jouw specialisme is waar de behoeften en wensen van een bepaalde doelgroep samenkomen met jouw passies en talenten en volg daarna dit stappenplan:

  1. Begin bij je diepste drijfveer?
  2. Bepaal je doelgroep
  3. Bepaal het probleem waarbij je wilt helpen
  4. Bepaal het resultaat dat je helpt te bereiken
  5. Bepaal jouw unieke visie, specifieke aanpak, specialisme of invalshoek

Marketing

Besluit met heel je hart om een niemand te zijn

Wat bedoel je daar nou weer mee? Angst en schaamte is heel normaal in deze fase. Het advies van Laura: Besluit met heel je hart om een niemand te zijn. Het enige wat je kunt doen is je best want je weet niets en je stelt niets voor en je kunt afgewezen worden. En nog belangrijker: Het ergste wat je kan gebeuren is niet meer dan een gedachte. Laat die gedachte los en ga ervoor. Ga het doen. Zie jezelf als leerling en breng jouw aanbod op de markt.

Je weet dus nu wat je specialisme is en bent klaar om je aanbod op de markt te brengen. Dan is het tijd voor de volgende stap: marketing. Er moet bewijs komen dat jouw aanbod nuttig is voor een bepaalde doelgroep en dat je geld kunt verdienen met jouw aanbod. Kortom, je hebt klanten nodig die jou helpen met jouw aanbod in de markt te zetten. Wat moet je doen?

–          Ga met mensen in jouw potentiele doelgroep in gesprek

–          Vind de taal en toon voor jouw marketingboodschap

–          Doe je eerste aanbod aan klanten als casestudy tegen een gereduceerd tarief

Ik heb dit al vaker gelezen en ook Laura Babeliowsky geeft het aan: werk aan je bedrijf en niet in je bedrijf. Tenminste focus je op werken aan je bedrijf door 50-90% van je tijd te besteden aan marketing, netwerken, presentaties geven, content produceren enz. Dat klinkt heftig en misschien zelfs overdreven maar ik denk dat je zeker in de opstartfase van je bedrijf erg veel tijd moet investeren in het zichtbaar worden. Jouw klanten moeten je gaan opmerken en dat gaan ze alleen doen als je ook aan je bedrijf werkt.

Klanten werven

Kleine ondernemers moeten informatiegoeroes worden. Je geeft informatie, helpt al mensen en mensen gaan je vertrouwen en leuk vinden.

Een informatiegoeroe worden? Het zou toch zo fijn zijn als je klanten zo zouden komen aanwaaien. Zo zou het moeten gaan maar je moet ze ook (blijven) binnenhalen en dat kan op verschillende manieren:

–          Marketingacties op dagelijkse of wekelijkse basis

–          Vrijblijvende klantgesprekken

–          Netwerken

–          Bloggen of vloggen

–          Advertenties

Waar het volgens Laura Babeliowsky om gaat is het volgende: potentiele klanten moeten je kennen, vertrouwen en leuk vinden. Ze moeten weten dat jij bestaat en ze moeten doorkrijgen dat jij goed bent in je vak en dat je betrouwbaar bent. En het allerbelangrijkste: ze moeten je leuk vinden en een positieve indruk van jou krijgen. Dit is volgens mij ook vaak het punt waar het moeilijk wordt. Je aanbod creëren en op de markt brengen kun je alleen en daar heb je vooral theoretische skills in de vorm van kennis voor nodig. Maar zodra je klanten wilt gaan werven komt het ook aan op je communicatie en overtuiging skills. En daar heb je soms hulp bij nodig.

Laura geeft aan dat je het beste strategiesessies kunt gebruiken. Dit zijn gesprekken met potentiele klanten waarin je ze een interessante strategie aanbiedt, gratis of tegen een klein bedrag. Deze sessies zijn interessant voor klanten en waardevol voor jezelf. De strategiesessies kun je bijvoorbeeld aanbieden tijdens netwerkbijeenkomsten, via social media, tijdens presentaties of in een webinar. Het doel van een strategiesessie is om uiteindelijk je aanbod te verkopen. Is het nou echt zo eenvoudig vraag ik me dan af. Wat vinden jullie?

Prijzen vragen

Durf de prijs te vragen die je dienst waard is. Daar krijg je zelfvertrouwen door.

Help? Ik heb een aanbod en mijn marketingplan is in werking. En nu moet ik mijn potentiele klanten vertellen wat mijn aanbod kost. Ben ik te duur of juist te goedkoop? Herkenbaar? Vast wel. In dit gedeelte ontstaat in het begin heel veel onzekerheid. Maar face it: je zult vaak nee krijgen. Hoe ga je daar dan mee om? Creëer veel kansen zodat je ook vaak een ja krijgt. Die balans geeft je een goed gevoel. En leer vooral ook van de afwijzingen. Wat had je anders kunnen doen? Gaf je bijvoorbeeld onvoldoende informatie of moet je je aanbod veranderen?

En mensen die het te duur vinden? Natuurlijk kost jouw aanbod veel geld voor (sommige) mensen. Geef ze dus ook gelijk. Zeg dat andere mensen dat gevoel ook hadden maar dat die uiteindelijk heel tevreden waren en dat ze blij waren dat ze op het aanbod waren ingegaan. Deel je succesverhalen! Zorg voor recensies van je klanten. Dat draagt ook bij aan het vertrouwen waar ik eerder al over schreef.

Wees ook vooral niet bang dat je te duur bent. Laura Babeliowsky schrijft hierover het volgende: mensen die er iets anders voor laten om zich jouw dienst te kunnen veroorloven ervaren uiteindelijk een veel groter effect. Mensen zijn nog steeds overtuigd van het feit dat kwaliteit duur is en dat ze door kwaliteit het beste uit zichzelf kunnen halen. Spiegel je vooral ook niet aan andere ZZP-ers omdat die vaak te lage prijzen vragen en nauwelijks rond kunnen komen.

En nu zelf aan de slag!

Your mission is where the world’s deepest hunger and your heart’s greatest gladness intersect.

Wat een mooie informatie uit het e-book Het geheim van € 100.000 per jaar van Laura Babeliowsky. Natuurlijk heb ik maar een deel van de informatie beschreven in deze blog. Dus ben je nieuwsgierig geworden download dan het volledige e-book van Laura. Ik blijf erbij dat er op internet zoveel informatie aanwezig is dat je eigenlijk niet meer naar school hoeft. Google is je beste vriend!

Een laatste mooie quote uit het e-book: dankbare mensen zijn de meest aantrekkelijke mensen van de wereld. Ik ben dankbaar dat ik het e-book van Laura tegenkwam op internet. En ik hoop dat jullie dankbaar zijn dat ik de highlights in deze blog met jullie gedeeld heb. Hebben jullie vragen over deze blog of over hoe ik Change the Habit in de markt probeer te zetten neem dan contact met mij op.

Comments are closed.